Antall elever som ikke har et trygt og godt skolemiljø øker

gutt fremfor pc
Foto: Compare Fibre/Unsplash.

Den nasjonale elevundersøkelsen fra 2022 viser at andelen elever som opplever mobbing blir større. Resultatene for elevene i Innlandet følger trenden med en økning på 0,5 til 2,2%.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 10.02.2023

Utdanningsdirektoratet har nylig offentliggjort resultatene fra elevundersøkelsen 2022.

Den viser nasjonalt at:

  • De fleste elevene rapporterer om et godt læringsmiljø med høy trivsel, støtte fra lærerne, faglig utfordring og mestring.
  • Andelen elever som opplever mobbing øker på alle trinn sammenlignet med i fjor.
  • Økningen på 10. trinn og Vg1 skjer etter flere år med avtagende mobbing, mens andelen som opplever mobbing på 7. trinn har økt siden 2018.
  • Elevenes motivasjon går ned på 7. og 10. trinn.

Hele elevundersøkelsen kan du lese her. 

Mobbetallene øker nasjonalt og i Innlandet

Hovedindikator mobbing

2021

2022

Økning i prosent

Nasjonalt 7. trinn

7,9

9,9

2

Nasjonalt 10. trinn

5,7

7,4

1,7

Nasjonalt VG1

3,3

4,2

0,9

Innlandet 7. trinn

8,4

10,6

2,2

Innlandet 10. trinn

5,6

7,7

2,1

Innlandet VG1

3,6

4,1

0,5

Skolene har en plikt til å følge opp

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Et systematisk arbeid er avgjørende for å skape et trygt og godt skolemiljø.

Opplæringsloven § 9 A –2 sier at «Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring». Dette gjelder alle elever i grunnskoler og videregående skoler.

Når en elev, av en eller annen grunn, opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø, plikter skolen å sette inn tiltak mot dette. Aktivitetsplikten utløses ved mistanke eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Alle som arbeider på skolen skal følge med, gripe inn, varsle og undersøke hvis de mistenker eller kjenner til at en elev ikke har det trygt og godt på skolen.

Skolen skal sette inn tiltak for å sørge for at elevene kan få det trygt, godt og mobbefritt, og samle tiltakene i en aktivitetsplan som følges opp.

9 av 10 saker i Innlandet – ikke oppfylt aktivitetsplikten

Siden 2017 har elever i barne-, ungdoms- og videregående skole kunnet melde inn saker om mobbing og andre krenkelser til Statsforvalteren når de opplever at skolen ikke gjør nok for at de skal ha det trygt og godt på skolen. Når en elev melder en sak til Statsforvalteren, skal Statsforvalteren vurdere om skolen har oppfylt aktivitetsplikten.

I 2022 ser vi en sterk økning i antall meldte skolemiljøsaker til Statsforvalteren i Innlandet.

År

Totalt antall meldinger pr år

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid

2019

142

95

2020

74

86

2021

96

58

2022

149

90

 

– Vi ser en sterk økning i antall meldte skolemiljøsaker. Det forteller meg at skolene og Innlandet generelt må holde et sterkt fokus på inkludering i alt vi gjør. Vi skal ha nulltoleranse mot krenkelser, mobbing, vold, diskriminering og trakassering, sier utdanningsdirektør hos Statsforvalteren i Innlandet Aasa Gjestvang.

Statsforvalteren i Innlandet sine tiltak

Statsforvalteren i Innlandet har blant annet utarbeidet to animasjonsfilmer om hva som ligger i elevens rett til et trygt og godt skolemiljø og hvordan Statsforvalteren jobber i skolemiljøsaker.
Animasjonsfilmene kan du se her.  

For å bidra til refleksjon og støtte til skolens arbeid med å øke kompetansen om hva som gir et trygt og godt skolemiljø, har vi utarbeidet to informasjonsfilmer med temaet barnets beste. I episodene deler Inger Bergkastet fra HINN og to rektorer fra Innlandet sine erfaringer fra skolehverdagen i samtale med Statsforvalteren. Episodene ble lansert ved skolestart høsten 2022. Du kan se episodene her. 

Gode relasjoner til ansatte og andre elever er viktig for elevenes trygghet, trivsel og læring. Vi har derfor tilbudt alle kommuner i Innlandet deltakelse på kurset «Se eleven innenfra» (SEI) der relasjonsarbeid i skolen er tema, og der de ble kjent med verktøy for å jobbe med dette i praksis. Kurset ble holdt av Tilknytningspsykologene v/ Ida Brandtzæg og Stig Torsteinsson. 36 av 46 kommuner i Innlandet deltok.

Kommuner som har tatt verktøyet i bruk har formidlet suksesshistorier fra hvordan de har kommet i en annen posisjon til å jobbe med elever enn de hadde vært i tidligere. De forteller om at det er en fordel å ha fått et felles språk for relasjonsarbeid, og at arbeidet bidro til å skape en VI-følelse i kollegiet.

Vi arrangerte i desember 2022 fagdag med psykolog Hedvig Montgomery hvor temaet var relasjonsarbeid med barn og unge på ulike utviklingsstadier. Målgruppen var alle som jobber med barn i barnehage, på barneskolen, elever i ungdomsskolen og på videregående skole. Fagdagen bestod av to foredrag. Det første foredraget hadde tittelen “Livsmestring og barnets utvikling” og handlet om barnehagebarn og elever på småtrinnet. Det andre foredraget hadde tittelen “Voksne for ungdommer” og handlet om elever på mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole.

Statsforvalteren i Innlandet fører tilsyn innen temaet skolemiljø

Regelverket om skolemiljø er et område som er forbundet med stor sannsynlighet for regelverksbrudd. Det kan få alvorlige konsekvenser for elevene som er berørt. Statsforvalteren i Innlandet har derfor de siste årene gjennomført en rekke tilsyn innen skolemiljøområdet. Her kan du se våre tilsynsrapporter.