Fiskeforvaltning

Oppdatert 09.09.2024

Statsforvalteren har ansvar for forvaltningen av laks, sjøørret og sårbare bestander av innlandsfisk.

Statsforvalteren har også ansvaret for alle fiskearter i forhold til vassdragsregulering. Statsforvalteren samler inn fangststatistikk fra laks- og sjøørretfisket, registrerer deltakelse i sjølaksefisket og deler ut tilskudd fra det statlige fiskefondet. Overvåking er viktig for å kunne ta vare på og styrke fiskebestandene. Statsforvalteren har tett kontakt med grunneiere og jakt- og fiskelag, og samarbeider tett med politiet, Statens naturoppsyn og Kystvakten om oppsyn med fiskeressursene.

Miljødirektoratet har ansvar for fiskereguleringer i elv og sjø, og utarbeider forskrifter for fiske av laks og sjøørret.

Fylkeskommunen har ansvar for innlandsfisk av ikke-truede bestander. Fylkeskommunen har også ansvar for tildeling av fiskeoppdrettskonsesjoner.

Vis mer

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 20.04.2021

Testfisk-PAL

Dette er en testside!


Publisert 22.01.2021

helene testar varsel

Blir det sendt ut varsel?
Etter dialog med grunneigarane melder vi formell oppstart av skogvernprosess for Kudalen naturreservat i Stad kommune
. Du er velkommen til å sende innspel til oppstartsmeldinga innan 16. februar 2021. 


Publisert 22.01.2021

haka av for vis i nyhetsvarsel

Blir det sendt ut varsel når eg hukar av for det?
Etter dialog med grunneigarane melder vi formell oppstart av skogvernprosess for Kudalen naturreservat i Stad kommune
. Du er velkommen til å sende innspel til oppstartsmeldinga innan 16. februar 2021. 


Publisert 25.09.2019

Her er et fint navn som er overskrift

Her er en forklaring til hva artikelen handler om.


Publisert 15.05.2019

Storørreten i Mjøsa

Storørreten er utdødd i Mjøsa. Siste eksemplar ble sannsynligvis borte i 2025. 


Publisert 07.02.2019

Mindre laks i elva

Kommunikasjonsstrategi

Fylkesmannen i Innlandet

kjkljhlkhkjhkj
kjhøkjhøhøjhjhj

AnsattDenne kommunikasjonsstrategien gjelder fra 01.01 og inntil endelig kommunikasjonsstrategi er vedtatt og beskriver Fylkesmannens arbeid med ekstern og interne kommunikasjon.  

Sammenslåingen av de to fylkesmannsembetene er en del av en større reform. Gjennom god kommunikasjon ønsker vi å oppnå at kommuner, samarbeidspartnere og enkeltpersoner ikke blir usikre på om Fylkesmannen i Innlandet vil utføre sitt arbeid på samme måte og med like god lokalkunnskap som tidligere.

Vi vi ha en har høyere turnover enn normalt. Medarbeiderne skal forholde seg til nye ledere, nye kolleger og nye måter å arbeide på. Vi er en organisasjon med to lokasjoner. Alt dette vil stille spesielle krav til oss.

Strategien skal være et verktøy for videre arbeid i organisasjonen, hvor det vil være ulikt behov for praktisk tilnærming og detaljnivå, for eksempel når det gjelder møtestruktur, kanaler, ansvarsfordeling og fellesskapstiltak.

LM_NV_KSV_IMG_0996A_sRGB.JPG

EKSTERN KOMMUNIKASJON

Hovedmål:

Samfunnet i Hedmark og Oppland skal få korrekt og tilstrekkelig informasjon om Fylkesmannen i Innlandet og våre oppgaver.

Delmål:

  • Fylkesmannen i Innlandet arbeider til det beste for innbyggerne, kommuner og samarbeidspartnere.
  • Brukere skal oppleve en organisasjon som er serviceinnstilt, samarbeidsorientert og kunnskapsrik.
  • Alle som har behov for kontakt med Fylkesmannen i Innlandet skal lett finne fram til oss.
  • Vi skal jobbe for å bevare og forsterke fylkesmannsembetets omdømme.

Strategier

  • Vi skal arbeide for at Fylkesmannen i Innlandet blir kjent i Innlandet og samtidig sørge for at «Innlandet» blir kjent med oss
  • Vi skal legge til rette for at det er enkelt å finne fram til oss
  • Vi skal ha tydelige budskap som er forankret i organisasjonen
  • Vi ønsker motiverte medarbeiderne som også prioritere eksterne oppgaver og yter god service.

Hvordan gjør vi det?

  • Fakta om sammenslåing, kontaktinformasjon osv. formidles i så mange kanaler som mulig.
  • Etterleve det at ingen sak er avsluttet før kommunikasjon er vurdert og eventuelt iverksatt (Fullført saksbehandling)
  • Invitere til dialog om saker og sakskomplekser der det er naturlig
  • Aktiv bruk av hjemmeside
  • Være profesjonelle i sosiale kanaler
  • Være synlige i lokale medier

 

INTERN KOMMUNIKASJON:

I en stor og kompleks organisasjon som Fylkesmannen i Innlandet er god kommunikasjon et viktig virkemiddel for å levere gode resultater. Det første halve året vil kollegaer innen samme enhet jobbe fra to steder. God internkommunikasjon blir da spesielt viktig og er en forutsetning for god ekstern o


Publisert 21.01.2019

testside

Hei! Denne siden er laget av Jan Schrøder for å vise poenget med enkel adresse.