Avslutning av oppdrag
Verge sitt mandat opphører den dagen vergehaver dør. Oppdraget kan også avsluttes ved endring av verge eller ved avslutning av vergemål.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Les om
Avslutning av oppdrag ved dødsfall
- Statsforvalteren mottar automatisk melding om dødsfall når dette er registrert i folkeregisteret. Det sendes da ut brev til verge om avslutning av vergemålet.
- Verge med økonomisk mandat sender avsluttende vergeregnskap til statsforvalteren innen 1 måned etter dødsfall. Dette skal inneholde skjemaene «fullstendighetserklæring» og oppdatert «økonomisk status», samt månedlige kontoutskrifter for alle kontoer med forklarende tekst. Regnskapet sendes elektronisk via altinn.
- Verge sender krav om godtgjøring for siste perioden som verge. I de sakene der vergehaver skal betale godtgjøringen, må kravet fremmes overfor dødsboet og den som ifølge skifteattest forestår dette.
Vergehaver har krav på fradrag for vergegodtgjøring i de sakene vergehaver selv har betalt dette. Verge melder beløpets størrelse for siste skatteår til dødsboet, jamfør skifteattest.
- Vergefullmakten returneres til statsforvalteren i original utgave pr post.
- Melding om dødsfall sendes kreditorer.
- Regninger som mottas etter dødsdato videresendes til den som ifølge skifteattest forestår skifte. Kontakt skifteretten for opplysninger om dette.
- Kapitalkonto vergemål som har vært forvaltet av fylkesmannen, er likestilt med øvrige kontoer, og disponeres nå av dødsbo mot fremleggelse av skifteattest.
Taushetsplikt:
Verge har taushetsplikt i sitt oppdrag som verge. Dette gjelder også etter at vergemålet er avsluttet.
Dersom pårørende/arvinger har spørsmål vedrørende vergehavers økonomi og formue, kan verge, med bakgrunn i taushetsplikten, ikke gi opplysninger eller utlevere dokumenter. Pårørende/arvinger må ta kontakt med skifteretten for veiledning.
Bilagsplikt og arkivplikt:
Verge skal oppbevare bilag og øvrige dokumenter i saken i minimum 3 år etter avsluttet regnskapsår.
Annen avslutning av oppdraget
- Logg inn på skatteetaten.no og finn «Melding om ny eller endret postadresse», skjema RF-1454. Klikk på den blå boksen for elektronisk innsending. Om du heller vil sende inn papirskjema, finner du det lengre ned på siden for nedlasting. Skjemaet fylles ut og sendes elektronisk eller i papirform til: Skatteetaten, Postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo.
Legg ved vedtak om avslutning av vergemål. - Når du får bekreftet adresseendring, kan du be om tilgang til vergehavers sin MinID-koder. Du må da sende inn vergefullmakten på papir til:
Digitaliseringsdirektoratet
ID-porten brukerstøtte
Skrivarvegen 2
6863 Leikanger
Digitaliseringsdirektoratet sender da nye MinID-koder til verge.
Kontakt Digitaliseringsdirektoratet, på tlf 800 30 300, for brukerstøtte.
- Digitaliseringsdirektoratet sender da nye MinID-koder til vergehaver på den adressen du la inn i skjemaene RF-1454/RF-1306.
- Verge med økonomisk mandat sender avsluttende vergeregnskap til statsforvalteren innen 1 måned etter avslutningen. Dette skal inneholde skjemaene «fullstendighetserklæring» og «økonomisk status», samt månedlige kontoutskrifter for alle kontoer med forklarende tekst. Regnskapet sendes elektronisk via altinn.
- Verge sender krav om godtgjøring for siste perioden som verge. I de sakene der vergehaver skal betale godtgjøringen, må kravet fremmes overfor vergehaver med kopi av vedtaket fra Statsforvaltaren.
Vergehaver har krav på fradrag for vergegodtgjøring i de sakene vergehaver selv har betalt dette. Verge melder beløpets størrelse for siste skatteår til vergehaver.
- Vergefullmakten returneres til Statsforvalteren i original utgave pr post.
- Melding om ny adresse (vedkommendes bostedsadresse) sendes kreditorer, kommunale etater, bolig, andre aktuelle instanser.
- Kontakt banken, informer om at du ikke er verge lenger, få slettet din tilgang og disposisjonsrett.
- Regninger som mottas etter avslutning av vergemålet videresendes vergehaver.
Taushetsplikt:
Verge har taushetsplikt i sitt oppdrag som verge. Dette gjelder også etter at statsforvalteren er avsluttet. Verge kan kun gi opplysninger til vergehaver selv.
Arkivplikt og bilagsplikt:
Verge skal oppbevare bilag og øvrige dokumenter i saken i minimum tre år etter avsluttet regnskapsår. Vergehaver får de dokumenter som verge finner det nødvendig at vedkommende har selv.