Søknad om rovvilterstatning
Nå kan du søke om erstatning for sau tapt til fredet rovvilt. Fristen er 1. november og du må søke via Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter. Til søknaden skal det legges ved oppdaterte besetningslister.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Søknaden
Alle søknader må sendes inn via elektronisk søknadssenter. Det er altså ikke mulighet til å sende inn papirsøknad. Ved første gangs bruk må du registrere deg som bruker (se veiledning under «logg inn»).
NB! Dersom søknadsfristen 1. november ikke overholdes, avvises søknaden din. Eventuell utsatt frist for innlevering av søknad må være avtalt med Statsforvalteren i god tid før 1. november.
Besetningsdata/individlister
For å vurdere søknaden trenger Statsforvalteren god oversikt over besetningen din. Derfor er det et vilkår at besetningsdata leveres med søknaden. Du kan for eksempel sende ved "Grunnlag erstatningssøknad" fra Animalia dersom du er med i Sauekontrollen, men sjekk da at denne lista er riktig og oppdatert med både besetningstall og tapstall. Også brukere av Led Sau kan enkelt lage besetningslister som lagres som pdf.
Du kan også lage din egen individliste. Denne må da inneholde:
- ID-merker (ørenummer) over alle søyer og lam i besetningen.
- Slektskap mellom alle søyer og lam.
- Det skal framgå av besetningslista hvilke dyr du søker erstattet som tapt til fredet rovvilt. I tillegg skal det være oversikt over skade- og dødsårsak for alle skadde/døde dyr i besetningen i løpet av beitesesongen, ikke bare de det søkes erstatning for. Der tapsårsak ikke er kjent må du sette på mest sannsynlige tapsårsak.
- Helse/sykdomsinformasjon.
- Evt. ytterligere opplysninger som kan underbygge kravet om erstatning.
Vi anbefaler å laste opp vedlegg med besetningsdata på søknadssenteret. Dersom du sender vedlegget i posten, skal brevet være poststemplet senest 1. november og sendes til følgende adresse: Statsforvalteren i Nordland, Postboks 1405, 8002 Bodø. Merk konvolutten med «Vedlegg saueerstatning» og navnet ditt.
Riktig dyretall
Alle søkere må kontroller at besetningstallene i erstatningssøknaden er riktige. Dersom besetningstallene i erstatningssøknaden er ulike de i søknad om produksjonstilskudd, organisert beitebruk eller rapportering om tidlig nedsanking, må du forklare hvorfor i erstatningssøknaden.
Du må oppgi hvilken sauerase du har i besetningen. Dette kan du skrive i merknadsfeltet. Har du flere raser fører du hvilken rase de ulike individene er i besetningslisten.
I søknadskjemaet er det ikke en egen kolonne for værer. Du kan føre vær som «søyer uten lam». I merknadsfeltet på søknaden kan du skrive hvor mange værer du har i besetningen. I besetningslisten må du oppgi hvilke dyr som er vær.
Hjemkomne dyr
Dersom det gjenfinnes dyr i live etter at søknad er sendt inn, skal dette varsles til Statsforvalteren umiddelbart. Det er da viktig at disse individenes ID-merker (ørenummer) fremgår av meldingen. Dersom slik melding ikke gis, sier regelverket at erstatningen skal reduseres eller falle bort.
Trenger du hjelp?
Vi har laget en veileder for utfylling av søknaden – den kan lastes ned via lenke på siden/under denne nyhetssaken. Dersom du har spørsmål om utfylling av søknad og vedlegg, ta kontakt med saksbehandlere hos Statsforvalteren (se kontaktinfo i siden eller under denne nyhetssaken). Har du problemer med innlogging, passord etc. til søknadssenteret, må du ta kontakt med Miljødirektoratet på telefon 951 23 500 eller via e-post.
Behandling av søknaden
Det er Statsforvalteren som behandler søknadene og utbetaler erstatningen. Utbetaling skal som hovedregel skje innen 31. desember i tapsåret.