- Kommunal beredskap må styrkes
- Kommunene er den viktigste beredskapsorganisasjonen vi har i Norge. Det neste store løftet i beredskapssammenheng må derfor sikre at nettopp kommunene styrkes på kompetanse- og ressurssiden. Dette må til for å kunne jobbe systematisk med beredskapsoppgaver, sier statsforvalter i Nordland, Tom Cato Karlsen.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Statsforvalteren i Nordland har evaluert håndteringen av pandemien i fylket så langt. I evalueringen beskrives en rekke forbedringspunkter som kan bidra til å styrke den kommunale beredskapsfunksjonen.
Det er også tatt initiativ i Nordland til å etablere flere interkommunale samarbeid for å få på plass heltidsstillinger som beredskapskoordinatorer.
- Dette er initiativ som sentrale myndigheter burde vurdere å sette av midler til for å få etablert. Nordland kan gjerne være pilotfylke for en ordning, sier Karlsen.
God håndtering
Pandemien har vist at kommunene i Nordland er gode på håndtering av både smitteutbrudd og andre hendelser. De har raskt klart å slå ned lokale utbrudd, samtidig som de har håndtert vaksinasjon og andre beredskapshendelser. Men statsforvalteren ser også at forventninger og krav fra sentrale myndigheter til kommunene er større enn det de har kapasitet til.
- Store og krevende oppgaver har vært nødvendig å løse på veldig kort tid. Eksempler er innføring av karantenehotellordning og teststasjoner på grenseovergangene.
- Sikker gjennomføring av vinterfisket er også et arbeid som har tatt mye ressurser, men som gjennom et meget godt samarbeid mellom offentlig myndigheter og private næringsaktører resulterte i tilnærmet null smittetilfeller, sier statsforvalteren.
Det har gjennom hele perioden vært stilt store krav fra sentrale myndigheter til leveranse fra Statsforvalteren. I det store og hele er Statsforvalteren tilfreds med måten embetet har løst oppdraget som er gitt.
Forbedringsområder
Statsforvalteren har identifisert flere områder med forbedringspotensial, særlig gjelder dette oppdragsdialogen med overordnede myndigheter og muligheten til å møte kommunenes behov. I mye av dette tilstreber Statsforvalteren forbedring underveis ved hjelp av tilbakemeldinger og dialog. Internt har embetet også identifisert behov i organisering av arbeidet, både for å sikre hensiktsmessige og effektiv håndtering og evne til å stå i situasjonen over tid.
Evalueringen peker foreløpig på flere positive faktorer som videreføres i arbeidet, herunder etablerte møtearenaer med kommuner og fylkesberedskapsråd, samt tett internt samarbeid.