Store variasjoner i implementering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Evaluering av kompetanseløftet - delrapport 2 viser blant annet at det er engasjement rundt og et positivt syn på kompetanseløftet som prosjekt. Mange opplever også kapasitets- og ressursutfordringer i PP-tjenesten, med den konsekvens at man ikke får involvert hele laget rundt eleven.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
NTNU Samfunnsforskning skal i samarbeid med NIFU og Nordlandsforskning
evaluere kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i
oppbyggingsperioden frem til 2025.
Delrapport 2 omhandler særlig det omtales som kompetanseløftets programteori, universitets- og høgskolesektorens rolle i kompetanseløftet og hvordan arbeidet har foregått frem til nå.
Rapporten viser til noen utfordringer
- Tilgang til rett kompetanse til rett tid i UH-sektoren
- Ikke alle erfarer at de har kapasitet til å delta
- Kapasitet og ressurser kan gjøre at PP-tjenesten opplever det utfordrende å delta aktivt
Les hele rapporten her
Kompetanseløftet i Rogaland
Fra 2021-2023 har Sandnes kommune, barnehagene på Jæren (Time, Klepp, Hå og Gjesdal), Rogaland fylkeskommune, Region midt (Stavanger, Randaberg, Sola, Kvitsøy, Strand, Hjelmeland) Eigersund, Gjesdal, Tysvær og Vindafjord fått tilskuddsmidler til tiltak i Kompetanseløftet.