Kompetansepakker

Utdanningsdirektoratet har utviklet kompetansepakker som skal gi støtte til å utvikle kompetanse og praksis i barnehager, grunnskoler, videregående skoler, PP-tjenesten, lærebedrifter og prøvenemder, og kan bidra til at opplæringen er i tråd med de mål som angitt i læreplanverket.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 28.01.2022

Kompetansepakkene er åpent tilgjengelig for alle. Det er ingen begrensinger på antall deltakere i en kompetansepakke, og kan brukes i hele kollegiet, men de kan også brukes av hver enkelt ansatt, i grupper, i team eller på trinn. De er laget for å jobbe med i fellesskap og for å jobbe med over tid. Kompetansepakkene har prosess- og lederstøtte, og innholdet er tenkt brukt i barnehagebasert eller skolebasert kompetanseutvikling. Det er kompetansepakker som er tilpasset det trinnet og faget man jobber med.

I kompetanseportalen (se lenke til høyre), finner man blant annet følgende kompetansepakker: Støtte til arbeid med læreplanverket, Innføring av nye læreplaner for lærebedrifter og prøvenemnder, Støtte til arbeid med regelverket, Skolemiljø, Digitale ferdigheter, Eksamens- og prøvesystemet, og andre kompetansepakker som vil være til støtte når man skal planlegge og gjennomføre opplæringen.

En kompetansepakke består av moduler. Moduler er kompetansepakkenes inndeling i ulike temaer. De er ofte bygd opp slik:

  1. Introduksjonsmodul: Beskriver tema for kompetansepakken, og hvordan de ulike fagmodulene er bygget opp.
  2. Fagmoduler: Presenterer relevant fagstoff gjennom for eksempel tekst eller film, oppgaver dere skal løse og noen ganger også forslag til arbeidsprosesser. Det varierer hvor mange fagmoduler hver kompetansepakke inneholder.
  3. Avslutningsmodul: Oppsummering og veien videre.

 For å se de ulike kompetansepakkene og opprette bruker, klikke her, eller benytte lenka til høyre.

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.