Kan NAV stenge deg ute fra NAV-kontoret?
Det lokale NAV-kontoret tilbyr viktige velferdstjenester, som midlertidig botilbud og sosialhjelp. Siden de sosiale tjenestene er samfunnets siste sikkerhetsnett, må NAV sikre at tjenestene er tilgjengelige for alle som kan trenge hjelp.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
I utgangspunktet betyr det at alle skal kunne besøke NAV-kontoret i hele kontorets åpningstid. Samtidig har NAV et reelt behov for å beskytte sine ansatte og andre som er til stede i lokalene. I visse situasjoner kan NAV derfor stenge enkeltpersoner ute fra NAV-kontoret i en periode.
Sivilombudets vurderinger og anbefalinger
Sivilombudet har i 2022 undersøkt hvordan NAV-kontorene i åtte kommuner praktiserer utestenging av enkeltpersoner fra lokalene sine. I en ny rapport gir Sivilombudet flere anbefalinger til Arbeids- og velferdsdirektoratet og kommunene. Du kan lese hele rapporten ved å følge lenken som du finner i boksen «Lenker».
Sivilombudet publiserte 9. juni 2021 en uttalelse (sak 2020/2680) om utestenging fra et NAV-kontor. I denne saken ble en person utestengt fra et NAV-kontor i Oslo kommune for tre måneder, etter å ha oppført seg «svært truende» ved flere anledninger.
Sivilombudet slo først fast at det er uakseptabelt å gjøre hærverk på NAV‑kontor eller trakassere, true eller utøve vold mot NAV-ansatte eller andre som er til stede ved kontorene. I noen tilfeller kan det derfor være nødvendig å utestenge en person fra NAV-kontoret, av hensyn til sikkerheten til andre.
Sivilombudet understreket deretter at utestenging er en alvorlig og inngripende reaksjon mot personer som trenger å møte opp på NAV‑kontoret. Avgjørelser om utestenging må derfor saksbehandles i tråd med god forvaltningsskikk.
I denne konkrete saken fant Sivilombudet at NAV hadde brutt interne retningslinjer og kravet til god forvaltningsskikk på flere punkter.
Du kan lese hele uttalelsen til Sivilombudet ved å følge lenken som du finner i boksen «Lenker».
Arbeids- og velferdsdirektoratets retningslinjer for utestenging
Arbeids- og velferdsdirektoratet har etter samarbeid med KS fastsatt «Retningslinjer for beslutning om sikkerhetstiltaket ‘utestenging’». Retningslinjene gir føringer for hvordan NAV må håndtere saker der utestenging kan bli aktuelt, og ble sist oppdatert 13. mai 2016.
Ifølge retningslinjene må en avgjørelse om utestenging blant annet ivareta disse punktene for å være lovlig:
- Den som kan bli utestengt (tjenestemottaker) må - så langt det er mulig - få et forhåndsvarsel og en reell mulighet til å uttale seg før avgjørelsen blir tatt. NAV-kontoret må aktivt oppfordre tjenestemottakeren til å uttale seg.
- NAV må alltid vurdere - og hvis mulig også forsøke - andre reaksjonsformer før NAV kan utestenge en tjenestemottaker. Eksempler på andre reaksjonsformer er å gi en advarsel, be tjenestemottakeren om å forlate NAV-kontoret, bytte saksbehandler eller opprette beskyttelsestiltak i lokalene.
- Avgjørelsen må være saklig begrunnet, og terskelen for å stenge noen ute fra NAV-kontoret er høy.
- Avgjørelsen skal være skriftlig.
- Utestengingen må være tidsbegrenset til maksimalt 12 uker.
- Det er bare NAV-lederen som har myndighet til å bestemme at tjenestemottakeren skal utestenges fra NAV-kontoret.
Statsforvalterens rolle
Det er ikke klagemulighet på en avgjørelse om utestenging. Du kan sende en serviceklage til NAV hvis du er uenig i avgjørelsen.
Statsforvalteren har blant annet i oppgave å føre tilsyn med at NAV-kontorene i fylket sikrer at de sosiale tjenestene er tilgjengelige til alle som kan trenge hjelp. Det betyr at du kan ta kontakt med oss hvis du opplever at du ikke får tilgang til de sosiale tjenestene, som følge av utestengelsen.
Vi gir også informasjon og veiledning til både privatpersoner og NAV-ansatte om sosiale tjenester. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål til innholdet i denne artikkelen.