Eksamensvurderingene skal ikke være tilfeldig!
Fylkesmannen arrangerer derfor opplæring i samarbeid med Utdanningsdirektoratet. I to dager har sensorer i engelsk- og matematikkeksamen på 10. trinn vært samlet i Kristiansand og fått god og omfattende vurderingskompetanse.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Torsdag kom fagansvarlig i engelsk fra Udir Mary Ann Rosnæs, og Helle Gulestøl fra eksamensnemda i engelsk. Britt Mona Vang og Eva Haldammen er «oppmenn» og hadde det faglige ansvaret for dagen og gjennomføringen.
Sensorene jobbet i «firergrupper» og fikk god øvelse og praksis i å vurdere eksamensoppgaver. Mange av sensorene opplever denne skoleringen som en god kompetanseheving og er glad for å få kompetanseheving i vurdering. En av dem sa det så fint; «nå er jeg tryggere i vurdering generelt og det kjennes godt».
På fredagens samling i matematikk kom Gregorius Brogstad, fagansvarlig i matematikk fra Utdanningsdirektoratet. Han understreket viktigheten av at eksamensbesvarelsene skulle vurderes uten sensorfølelser eller egne fagnykker. Sensor er alltid i et felleskap og skal ikke operer på egenhånd. Oppmennene Tove Karen Selås og Alf Arian Loshamn stor for den praktiske opplæringen av matematikklærerne.
Flere av sensorene opplevde også i dag at det var betryggende med god opplæring. Mange la også vekt på at det var viktig å møte andre i fagene og dermed danne nettverk
Dette ble to viktige dager for å sikre en rettferdig og lik vurdering av alle elevenes eksamensoppgaver i engelsk og matematikk for elevene i Aust- og Vest – Agder, samt Rogaland