Utdanningsdirektoratets veileder for arbeid med nærvær og fravær i grunnskolen

Fylkesmannen i Agder vil med dette informere om den nye veilederen som handler om forebygging og oppfølging av fravær i grunnskolen. Inneholdet vil gi både informasjon om regelverket i tillegg til tips og råd for arbeidet med nærvær og fravær blant elevene.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 14.09.2020

Her er en lenke til den nye veilederen:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/forebygge-fravar-i-grunnskolen/eksempler-pa-narvarsarbeid/

I veilederen er det fire ulike innholdsdeler:

1. Forebygging og oppfølging av fravær

Arbeidet med nærvær og fravær kan deles inn i tre faser: forebygging, tidlige tiltak og komplekse fraværssaker. Her finner dere noen tips og råd for å arbeide med de tre fasene.

2. Hva sier regelverket?

Oversikt over relevant regelverk for fravær i grunnskolen.

3. Forskning om fravær og nærvær

Nærværsarbeid handler ikke om én isolert innsats, men om flere systematiske innsatser over tid. Det er derfor flere innganger til nærværsarbeid. Både norsk og internasjonal forskning omtaler arbeid med fravær og nærvær i skolen.

4. Eksempler på nærværsarbeid

Nærværsarbeid handler om å legge til rette slik at elever trives og ønsker å være til stede på skolen. Det gjelder både i forebyggende arbeid og gjennom tiltak når elever har høyt fravær. Det er mange måter å gjøre dette på, og mange skoler og skoleeiere har god praksis på området. Her finner man eksempler på arbeid med nærvær.