Ledig verv i Kontrollkommisjonen for Sanderud

Det er fra 1. februar 2023 ledige verv som varaleder i Kontrollkommisjonen for Sanderud. Er du jurist/advokat og opptatt av å sikre den enkelte pasients rettssikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet, kan dette være vervet for deg.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 16.12.2022

Oppnevningsperiode: Medlemmene oppnevnes for fire år. Det gis godtgjøring for vervet. Søknadsfrist er 8.1.23

Informasjon om hva vervene innebærer kan gis av Kommisjonsleder Elisabeth Bendixen (tlf. 481 27 088) eller seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Innlandet, Anne Kristine Hallum (tlf. 625 51 366). Søknad vedlagt CV med dokumenterte opplysninger om kompetanse og referanser sendes Statsforvalteren i Innlandet, postboks 987, 2604 Lillehammer. Eventuelt kan søknader sendes som sikker melding via vår hjemmeside.

Les mer mer om kontrollkommisjonens oppgaver på helsenorge.no. Vi tar forbehold om at det kan skje endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonene i oppnevningsperioden.

Krav til kvalifikasjoner

  • Leder/varaleder: Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer. I dette ligger at vedkommende må tilfredsstille kravene i domstolloven §§ 53-55. Etter lovens krav må vedkommende være norsk statsborger, over 25 år, og ha juridisk embetseksamen. Videre må vedkommende tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
  • Leder/varaleder bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig, fylkesnemndsleder og/eller erfaring innen helse-/sosialrettsfeltet, eksempelvis gjennom advokatpraksis.

Opplæring: Ved behov kan de som ansettes være med å hospitere i andre kommisjoner.

Kommisjonen har ca 30 møtedager pr. år. Leder vil i tillegg bruke tid til for/etterarbeid/andre møter.

Krav til habilitet

Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godtgjøring

Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.

Leder og varaleder: a) jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling, godtgjøres per time med 75 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen b) advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.

Kontaktpersoner