Vi må rekruttere, mobilisere og beholde kompetanse i helse- og omsorgstjenestene
I årene fremover vil det være utfordringer med å skaffe tilstrekkelig med kompetanse innenfor helse- og omsorgstjenestene i kommunene i Innlandet. Kompetansenettverket Innlandet setter nå i gang med en webinarrekke som skal sette søkelys på relevante områder for å sikre nok fagfolk og god kvalitet i helse- og omsorgstjenestene.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Du kan få tilsendt lenke til det første webinaret som handler om Kommunal planlegging og strategisk kompetansestyring innen helse og omsorgstjenestene, - hvordan gjøres dette i praksis? Kontakt Guri Rudi: guri.rudi@statsforvalteren.no
Vi står ovenfor demografiske utfordringer hvor trenden er at de eldre blir boende i distriktene mens de yngre flytter mot byene. I tillegg ser vi en oppgaveglidning fra spesialisthelsetjenesten til kommunene som medfører at kommunen får flere med sammensatte sykdomsforløp. Der er mange faktorer som virker inn på hvordan denne utviklingen vil påvirke de kommunale helse- og omsorgstjenestene som sykelighet, økonomi, nærhet til sykehus og utdanningsinstitusjoner, utviklingen i teknologi og organisering av tjenestene. For å kunne imøtekomme den kritiske kompetansesituasjonen og sikre nok fagfolk med riktig kompetanse i helse- og omsorgstjenesten er det igangsatt flere nasjonale satsninger. Dette arbeides det med opp mot kommunene i Innlandet.
Kompetansenettverket Innlandet – sammen om kompetanse
For å kunne møte bemanningsutfordringene i helse- og omsorgstjenestene i Innlandet i årene fremover vet vi at det er nødvendig at relevante parter på flere nivåer arbeider sammen for å finne gode løsninger. Vi har med utgangspunkt i denne kjennskapen tatt initiativet til Kompetansenettverket Innlandet- sammen om kompetanse. Parter i nettverket er Statsforvalteren i Innlandet, Innlandet Fylkeskommune, Sykehuset Innlandet, NTNU, HINN, Fagskolen Innlandet, Norsk Sykepleierforbund, Fagforbundet, NAV og Helsefelleskapet, KS og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Innlandet. Målet med nettverket er å kunne samarbeide om felles tiltak, for vi vet at det er mer effektfullt å jobbe sammen, enn hver for seg.
Nettverket har kommet frem til 5 innsatsområder som det skal arbeides videre med fremover. Det er;
- Utdanning der folk bor
- Nok og riktig veiledningskompetanse i praksisfeltet
- Nok og rett type praksisplass til studentene
- «Rett kompetanse til rett helsehjelp»
- Tilgjengeliggjøre arbeidskraftreserve/kompetanse.
Webinarrekke våren 2023
Det planlegges gjennom Kompetansenettverket Innlandet en webinarrekke en gang i måneden våren 2023. Webinarene vil sette søkelys på relevante områder for å rekruttere, mobilisere og beholde kompetanse i helse- og omsorgstjenestene.
Tema vi vil komme inn på i webinarrekken er:
- Kommunal planlegging og strategisk kompetansestyring
- Tilgjengeliggjøre arbeidskraftreserven
- Praksisplasser til studentene og veilederkompetanse
- Organisering – rett kompetanse på rett oppgave
Vi håper at tiltak Kompetansenettverket Innlandet igangsetter kan være til hjelp for kommunene i Innlandet i arbeidet med å imøtekomme kompetansesituasjonen og sikre nok fagfolk med riktig kompetanse i tjenesten.
Flere nasjonale satsninger
Kompetanseløftet 2025 er regjeringens plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Formålet er en faglig sterk tjeneste som skal sikre at den kommunale helse- og omsorgstjenesten har tilstrekkelig og kompetent bemanning, og ikke minst oppnå det både ansatte og brukerne fortjener - et felles løft for fremtiden.
Det er en storsatsning på utdanning i hele landet. Utdanning og livslang læring skal være tilgjengelig der folk bor. Dette skal bidra til at det blir enklere å få kompetansepåfyll, og kommuner kan rekruttere bredere og få tilgang på flere fagfolk. Innlandet fylkeskommune med sitt forsterkede kompetansepolitiske ansvar har her en sentral rolle, i samarbeid med Statsforvalteren i Innlandet og andre relevante aktører. De siste årene har Innlandet fylkeskommune jobbet systematisk for å utvikle sin kompetansepolitiske rolle, og vedtatt Fleksibel høyere utdanning i Innlandet - Strategi 2023-2026, og etablering av Kompetanseforum Innlandet.
Rapporten fra Helsepersonellkommisjonen skal også bidra inn i arbeidet med å sikre nok fagfolk med riktig kompetanse i helse- og omsorgstjenesten. De har etablert et kunnskapsgrunnlag for å foreslå treffsikre tiltak i årene fremover for å utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert personell i helse og omsorgstjenestene. Kommisjonen viser til en modell for bærekraft med personell i sentrum, omgitt av organisering, oppgavefordeling, arbeidstid, digitalisering, prioriteringer og kompetanse.
Kontaktpersoner
-
Ellen Baukhol-Klidonas
Tlf: 61 26 61 05 -
Guri Rudi
Tlf: 61 26 61 14 -
Harald Vallgårda
Tlf: 62 55 13 82