Grensetjenesten er 20 år!
Jubileet ble markert med grenseråd, seminar og festmiddag. Vi gratulerer med vel gjennomførte 20 år og ser fram til de neste 20 år. Statsforvalteren i Innlandet har vært med helt fra starten.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Grensetjenesten er en informasjonstjenester som veileder enkeltpersoner og firmaer om arbeid, familieforhold og livet på tvers av den norsk-svenske grensen. En del av det de jobber med er er å identifisere grensehindre, dvs regelverk som hindrer samarbeid over grensen. Grensetjenesten samarbeider tett med de andre grensetjenestene i Norden og Nordisk ministerråd.
Grensetjenesten har også et grenseråd som er sammensatt av myndigheter i Norge og Sverige som de som bor og lever på tvers av grensen er avhengig av som skatt, NAV, politi, toll. Og det er avgjørende at disse deltar i og deler sin kunnskap med grenserådet.
Statsforvalteren i Innlandet og hans kollega i Värmland har ordførervervet i grenserådet og deler på oppgaven. Også deres kollegaer i Dalarne og Oslo og Viken deltar i grenserådet.