Kommuneøkonomien i Statsbudsjettet 2018
Regjeringen la frem Statsbudsjettet i dag 12. oktober. Fylkesmannen gir her en oppsummering av noen sentrale elementer i Statsbudsjettet med tanke på kommunenes økonomi.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Tabellen under er hentet fra grønt hefte tabell 3-k og viser anslag på frie inntekter i 2018 for kommunene i Finnmark og anslått vekst i 1000 kroner og i % målt fra oppgavekorrigert anslag på regnskap for 2017. I kolonne 6 har vi anslått veksten når vi tar hensyn til anslått lønns- og prisvekst fra 2017 til 2018 på ### % (kommunal deflator).
Fra 2017 til 2018 er det altså anslått en realvekst i kommunenes frie inntekter på landsbasis på #### prosent. Kommunene i Finnmark anslås samlet sett å få en realvekst på de frie inntektene på ##### prosent. Vekstprosentene er beregnet som differansen mellom anslag på frie inntekter i statsbudsjettet for 2018 sammenlignet med oppdatert regnskapsanslag for 2017. For å gjøre årene sammenlignbare er det korrigert for saker med særskilt fordeling.
Det er flere årsaker til at veksten i Finnmarkskommunene hver for seg og samlet skiller seg fra landsgjennomsnittet. Først og fremst er det ulikheter i befolkningsutviklingen. Endring i innbyggertallet gir en direkte effekt i lavere eller høyere innbyggertilskudd til kommuene. Endringer i sammensetningen av befolkningen medfører endret kostnadsindeks i utgiftsutjevningen og dermed endret størrelse på utgiftsutjevningen. Endring i skjønnstilskuddet virker også direkte inn på vekstprosenten.
De fleste kommunene har fått redusert basisskjønnet fra 2017 til 2018. Dette skyldes delvis at Fylkesmannen tar i bruk en ny modell for fordeling av skjønnsmidler fra 2018. Hensikten med den nye modellen er todelt:
- Vi ønsker å imøtekomme kommunenes ønske om mer åpenhet rundt fordelingen av skjønnsmidlene.
- Vi ønsker å bruke skjønnsmidlene i større grad til å møte behovet for utvikling i kommunene.
Basisskjønnet som fordeles i statsbudsjettet er redusert og potten med tilbakeholdte skjønnsmidler er økt betydelig fra 10 millioner kroner i 2017 til 22 millioner i 2018. Det er lagt inn flere nye elementer i de tilbakeholdte skjønnsmidlene, se tabellen under.
Tilbakeholdte skjønnsmidler |
mill. kr |
Prosjektskjønn |
10,0 |
Felles satsninger |
4,0 |
Kompensasjonsordning ressurskrevende brukere |
5,0 |
Force Majeur/krise/Kommuner i økonomisk
|
3,0 |
Sum tilbakeholdt |
22,0 |
Tilbakeholdte skjølnnsmidler er økt fra 10-2020 mill. fra 2017 til 2018. I tillegg er den totale fylkesrammen til Finnmark redusert med 5,2 millioner kroner fra 2017 til 2018.