Barn i fosterhjem og vedtak om spesialundervisning
For elever som bor i fosterhjem utenfor hjemkommunen er hjemkommunen ansvarlig for å utarbeide vedtak om spesialundervisning, på bakgrunn av sakkyndig vurdering gjort i kommunen der barnet mottar opplæringa.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Et enkeltvedtak om spesialundervisning skal blant annet si noe om innholdet i opplæringa, omfang av denne, organisering og kompetanse, og gjøres på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. For elever som bor i fosterhjem utenfor hjemkommunen er det hjemkommunen som er ansvarlig for å fatte vedtaket, basert på sakkyndig vurdering gjort i kommunen der barnet mottar opplæringa. Dette fremgår av brev fra Utdanningsdirektoratet av 22.11.2018.
I forskrift til opplæringsloven § 18-1 kommer det frem at hjemkommunen skal fastsette omfanget av spesialundervisningen etter tilråding i sakkyndig vurdering i vertskommunen (altså der barnet er i fosterhjem), og at det økonomiske ansvaret følger av det fastsatte omfanget. Hjemkommunen skal imidlertid også fastsette innholdet i opplæringa, organisering og kompetanse.
I tilsvarende bestemmelse i barnehageloven fremgår det tydelig at hjemkommunen skal fatte vedtak om spesialpedagogisk hjelp, jf. forskrift om ansvar for spesialpedagogisk hjelp for barn under opplæringspliktig alder § 3.
Kontaktpersonar
-
Sissel Movik
Tlf: 75 53 15 80 -
Nadia von Ahnen
Tlf: 75 53 16 96