Store variasjoner i implementering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Evaluering av kompetanseløftet - delrapport 2 viser blant annet at det er engasjement rundt og et positivt syn på kompetanseløftet som prosjekt. Mange opplever også kapasitets- og ressursutfordringer i PP-tjenesten, med den konsekvens at man ikke får involvert hele laget rundt eleven.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 29.09.2023

NTNU Samfunnsforskning skal i samarbeid med NIFU og Nordlandsforskning
evaluere kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i
oppbyggingsperioden frem til 2025.

Delrapport 2  omhandler særlig det omtales som kompetanseløftets programteori, universitets- og høgskolesektorens rolle i kompetanseløftet og hvordan arbeidet har foregått frem til nå.

Rapporten viser til noen utfordringer

  • Tilgang til rett kompetanse til rett tid i UH-sektoren
  • Ikke alle erfarer at de har kapasitet til å delta
  • Kapasitet og ressurser kan gjøre at PP-tjenesten opplever det utfordrende å delta aktivt

Les hele rapporten her 

Kompetanseløftet i Rogaland 

Fra 2021-2023 har Sandnes kommune, barnehagene på Jæren (Time, Klepp, Hå og Gjesdal), Rogaland fylkeskommune, Region midt (Stavanger, Randaberg, Sola, Kvitsøy, Strand, Hjelmeland) Eigersund, Gjesdal, Tysvær og Vindafjord fått tilskuddsmidler til tiltak i Kompetanseløftet. 

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.