Desentralisert kompetanseutvikling
Digitale ressurser om bekymringsfullt fravær
Fravær, uansett årsak, får både sosiale og faglige konsekvenser for barn og elever. Det er derfor viktig at barnehager og skoler jobber forebyggende, og håndterer bekymringsfullt fravær, tidlig og godt. Dette arbeidet fordrer god systematikk; ikke fra enkeltansatte – men fra hele kollegiet.
Publisert 29.06.2022
Oppdaterte styringsdokumenter for Dekom i Trøndelag
Samarbeidsforum for Dekom i Trøndelag har nylig revidert styringsdokumentene som rammer inn arbeidet med forvaltningen av ordningen her i Trøndelag.
Publisert 14.09.2021
Fagdager for lærere som underviser i matematikk, norsk og engelsk i grunnskolen
Nye læreplaner i fagene gir nye eksamener. Statsforvalteren gjennomfører, i samarbeid med prøveutviklerne for eksamen, nå fagdager i matematikk, engelsk og norsk.
Publisert 19.02.2021
Skriveramme for langsiktig kompetanseutviklingsplan i kompetansenettverkene
Den desentraliserte modellen for kompetanseutvikling skal møte lokale behov. Dette betinger gode analyseprosesser lokalt, og godt regionalt samarbeid.
Publisert 11.09.2020
Begynneropplæringen i trønderske skoler er på dagsorden!
Den tidlige opplæringen i lesing, skriving og regning er svært viktig; ikke bare for å sikre elevene en god start; det er også med på å legge et godt grunnlag for hele skoleløpet. Samarbeidsforum i Trøndelag har derfor bestemt at akkurat dette temaet skal være ei felles satsing i Trøndelag.
Publisert 07.05.2020
Skriveramme for skoleutvikling i DEKOM
God planlegging er en viktig del av all skoleutvikling. En plan for skoleutviklingen synliggjør målene, tydeliggjør milepæler for arbeidet, beskriver virkemidlene, og synliggjør også hvem som er ansvarlig for hva.
Publisert 12.12.2019
Utdanningsdirektoratet presenterer nye læreplaner i Trøndelag
Vi fikk nylig fastsatt nye læreplaner i fag. De skal tas i bruk fra neste skoleår. Utdanningsdirektoratet var i høst på besøk i Trøndelag for å informere, og gi gode råd til skoler og skoleeiere om arbeidet med de nye læreplanene.
Publisert 25.11.2019
Tilbud om støtte til implementering av nye læreplaner
Fylkesmannen skal støtte skoleeierne i implementeringen av nye læreplaner.
Publisert 25.10.2019
Fagfornyelsen – hva skjer i Trøndelag
Læreplanen vår fornyes; overordnet del ble fastsatt i 2017 – og snart vedtas også læreplanene i fag.
Publisert 25.01.2019
Etterutdanning for førsteklasselærere
Måten vi arbeider med desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen, kalles Trøndelagsmodellen. Samarbeidsforum er det overordnede beslutningsorgane. Her prioriteres og planlegges tiltak for kompetansenettverkene i vårt fylke. Noen tiltak er fellestiltak; blant annet har samarbeidsforum besluttet å tilby etterutdanning for alle høstens førsteklasselærere i fylket.