Informasjonsskriv 4/2024

Vi gjennomførte i 2024 egenvurdering med de sosiale tjenestene i arbeids- og velferdsforvaltningen, med temaet Nav-kontorenes ansvar for å ivareta barns behov når familien søker økonomisk stønad.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 26.06.2024

Som utgangspunkt for egenvurderingen har vi benyttet veileder for landsomfattende tilsyn 2022-2023, som er utarbeidet av Helsetilsynet på det aktuelle temaet. I et landsomfattende tilsyn fører alle Statsforvalterne tilsyn med et tjenesteområdet eller tema over ett eller to år. Formålet er å avdekke svikt og bidra til forbedring, og å skape nasjonal oppmerksomhet om området.

Målsettingen med egenvurderingen har vært at kommuner og bydeler vurderer om egen praksis er i tråd med lovens krav, og om Nav med dette ivaretar barns behov når familien søker økonomisk stønad. Totalt 10 Nav-kontor i Statsforvalterembetet Oslo og Viken takket ja til å delta i denne egenvurderingen.

Vi vil med dette gi en redegjørelse for hva en egenvurdering er, hvorfor vi valgte barns behov som tema, hva Nav skulle undersøke, resultatene fra Nav-kontorenes gjennomgang og en kort oppsummering fra oss.

I sidemenyen ligger hele informasjonsskrivet.