Nye krav til forurensning fra betongproduksjon og påminnelse om meldeplikt

Nytt regelverk om forurensning fra produksjon av betong trådte i kraft i 01.01.2023. Her får du informasjon om regelverket og hvilke krav som stilles.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 29.03.2023

I de nye reglene stilles det krav til betongprodusenter. Hensikten med å regulere forurensning fra betongproduksjon gjennom forskrift er å stanse ulovlige utslipp, stille likelydende miljøkrav til bransjen, etablere en mer enhetlig praksis og sikre likere konkurransevilkår mellom virksomhetene.

Betongvirksomheter som omfattes av forskriften

De nye kravene gjelder for virksomheter som produserer fabrikkbetong, betongvarer og betongelementer.

Forskriften vil ikke gjelde for mobil betongproduksjon tilknyttet midlertidig bygg- og anleggsvirksomhet.

Forskriften gjelder også for håndtering, det vil si sortering, lagring, gjenbruk og gjenvinning, av eget betongavfall. Dersom bedriften tar imot betongavfall fra andre, anses virksomheten som en avfallsmottaker. Mottak av avfall kan kreve en tillatelse etter forurensningsloven. Det kan imidlertid åpnes for mottak av betongrester fra andre produsenter dersom restene er å anse som et produkt. Det betyr at de mottatte betongrestene allerede har gjennomgått en gjenvinning og er klare til bruk uten bearbeiding (knusing, sortering mv.) ved anlegget og har en tilstand som oppfyller kravene i § 33-13.

Slik virker forskriften

Forurensningsforskriften kapittel 33 er å anse som en tillatelse til forurensning fra produksjon av betong.

Hele den normale virksomheten må anses som tillatt gjennom forskriften, dersom kravene i forskriften overholdes.

Virksomheter som er omfattet av virkeområdet, har en plikt til å redusere sine utslipp så langt dette er mulig uten urimelige kostnader, selv om fastsatte utslippsgrenser overholdes.

Forurensning som går ut over forskriftens krav og som ikke kan regnes som normal drift, kan medføre krav om særskilt tillatelse.

Det samme gjelder dersom betongproduksjonen er lokalisert på samme område som annen forurensende industri, i nærheten av spesielt sårbart naturområde, eller av hensyn til en svært sårbar resipient i området.

Krav som stilles

Forskriften stiller blant annet krav om grenseverdier for utslipp av forurenset vann og støy, håndtering av betongrester og -slam og diffuse utslipp.

Målinger og utslippskontroll vil være viktig for bedriftene å vurdere og hvilke endringer som må gjøres for å etterleve forskriften. Det stilles også krav til journalføringen, som er viktig for at bedriften skal kunne dokumentere at gitte krav overholdes.

Særlig om plikten til å sende inn informasjon - meldeplikt

Meldeplikten gjelder både for nye virksomheter (i drift etter 01.01.2023) og for eksisterende virksomheter (anlegg som var i drift før 01.01.2023).  Eksisterende virksomheter skal sende inn melding med opplysninger innen 01.01.2024. 

Betongprodusenter som ikke sender inn melding før oppstart driver ulovlig.

Meldeplikten vil også gjelde for senere endringer eller utvidelser av driften som kan ha negativ betydning for det ytre miljø. Den vil også gjelde ved nedleggelse av anlegget.

Meldeskjemaet kan du finne her: Meldeskjema kapittel 33 Betongproduksjon

Overgangsbestemmelser

For virksomheter som er etablert etter 01.01.2023 gjelder forskriftens krav fullt ut.

For eksisterende virksomheter, altså de som er etablert før 01.01.2023, gjelder også de nye kravene. Enkelte vilkår vil kreve noe tid å iverksette. Derfor er det satt at krav om overholdelse av grenseverdiene til pH og utslippskomponenter til resipient stilt i §§ 33-5 og 33-6, vil først gjelde fra 01.01.2026.

Veileder til forurensningsforskriften kapittel 33

Mer informasjon om de nye kravene kan finnes i Miljødirektoratet sin veileder til forurensningsforskriften kapittel 33 - Betongproduksjon.

Forurensningsmyndighet

Statsforvalteren fører tilsyn med og kan gjøre unntak fra kravene i forurensningsforskriften kapittel 33.