Uttalelse med innsigelser til kommuneplanen for Bærum
Bærum kommune har utarbeidet forslag til kommuneplanens arealdel. Vi har fremmet flere innsigelser til foreslåtte arealbruksendringer, for å ivareta nasjonale og regionale interesser.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Statsforvalteren mener Bærum kommune har foreslått mange fornuftige plangrep i forslag til arealdel, som kan bidra til å nå nasjonale og regionale mål. Det er utarbeidet en rekke delrapporter som grunnlag for planarbeidet. Vi har fremmet flere innsigelser til foreslåtte arealbruksendringer, for å ivareta nasjonale og regionale interesser. Vi har følgende innsigelser:
1. Vi fremmer innsigelse til område nr. 142 - Strand (småbåthavn) da området ikke er konsevensutredet (med ROS-analyse) eller tegnet inn i plankartet.
2. Vi fremmer innsigelse til to områder (Granfoss og Teleplan) som er endret i plankartet med ikke konsekvensutredet.
3. Vi fremmer innsigelse til at Rykkinn er lagt inn som et prioritert vekstområde, da dette strider med føringene i regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og statlige planretningslinjer for bolig-, areal- og transportplanlegging.
4. Vi fremmer innsigelse til planbestemmelse § 19.2.2 hvor det kommer frem at områdesenter skal ga moderat utnyttelse, og § 19.2.3 hvor det kommer frem at lokalsentrene skal dekke lokalområdenes behov. Regional plan er veldig tydelig i punkt R6 på at det i prioriterte vekstområder skal legges opp til høy arealutnyttelse, og bybåndet er en del av dette. Vi mener dette ikke er godt nok fulgt opp i kommunens plandokumenter.
5. Vi fremmer innsigelse til nr. 53 Brynsveien 88 da det legges opp til stor boligvekst utenfor de prioriterte vekstområdene, og mener dette strider mot regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging.
6. Vi fremmer innsigelse til nr. 89 Dønskiveien 55 da det legges opp til for stor boligvekst utenfor de prioriterte vekstområdene, og vi mener dette strider mot regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Vi ber kommunen ta ut området av arealdelen. Vi mener kommunen heller bør ta sikte på å fortette i de prioriterte områdene i kommunen.
7. Vi fremmer innsigelse til boligformål på Avtjerna da det vil være i strid med regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus og statlige planretningslinjer for bolig-, areal- og transportplanlegging.
8. Vi fremmer innsigelse til de deler av formålet i nr. 91 – Leif Larsens vei som er foreslått til offentlig eller privat tjenesteyting som kommer i konflikt med kalkfuruskogen.
9. Vi fremmer innsigelse til foreslåtte alternativer til utvidelse av småbåthavn. Vi begrunner innsigelsen med mangelfullt beslutningsgrunnlag knyttet til vesentlige natur- og miljømessige forhold som konsekvenser for marint naturmangfold og eventuelle behov for inngrep/mudring i sjøbunnen. Dette gjør det vanskelig å ta stilling til hvilke(t) alternativ som skal videreføres i planforslaget.
10. Vi fremmer innsigelse til kommuneplanbestemmelse § 13.6 så langt det gjelder kravene til minimum 10 meters kantsone, flersjiktet vegetasjonssone samt utforming og vegetasjonsvalg i kantsonen. Med utgangspunkt i gjeldende mål om økt norsk matproduksjon mener vi det er problematisk at kommunen etter forslaget til bestemmelse vil kunne kreve kantsoner som er langt bredere enn det som følger av forskrift om regionale miljøkrav i jordbruket i Oslo og Viken (FOR-2022-12-06-2182). Vi kan heller ikke se at kommunen har hjemmel i vannressursloven § 11 til stille krav til sjikting, utforming eller vegetasjonsvalg i kantsonen.
I tillegg til dette har vi flere kommentarer og råd knyttet til samordnet areal- og transportplanlegging, vannmiljø og avløp, naturmangfold, klima, boligsosiale hensyn, helse og barn og unges interesser.
Du kan lese uttalelsen med innisgelser og faglige merknader her, og innspill fra juridisk avdeling her.