Konsultasjonsplikt i samiske saker
Kommuner og fylkeskommuner har konsultasjonsplikt i saker som berører samiske interesser. Formålet med konsultasjoner er å sikre at berørte samiske interesser kommer tidlig inn i prosessene, og at de har en mulighet til å påvirke beslutningene.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Gode konsultasjoner bidrar til å forebygge konflikter, klager og rettsprosesser. Dersom det ikke blir konsultert i en sak som har direkte betydning for samiske interesser, kan det føre til at vedtaket kjennes ugyldig.
Konsultasjoner er mer enn en rett til å bli hørt. Reglene i sameloven, kapittel fire, legger til rette for at konsultasjoner mellom offentlige myndigheter og Sametinget, eller andre samiske interesser, skal foregå i god tro og med formål om å oppnå enighet. Prosessen skal dokumenteres.
Tid til prosessen
Det må settes av tilstrekkelig tid til konsultasjonene. Omfanget av prosessen vil blant annet kunne avhenge av sakens kompleksitet, og må avgjøres fra sak til sak. Det vil normalt kreves mer enn et enkelt informasjonsmøte for å oppfylle konsultasjonsplikten. Partene må også dele relevant informasjon om saken med hverandre, slik at den samiske parten skal kunne sette seg inn i, og på forsvarlig grunnlag ta stilling til det foreslåtte tiltaket. I de tilfellene der partene ikke oppnår enighet, skal den samiske partens standpunkt og vurderinger komme tydelig fram i dokumentene som går til den endelige beslutningstakeren.
Plikt til å konsultere
Konsultasjonsplikten gjelder i tillegg til vanlige saksbehandlingsregler. Loven endrer ikke på det kommunale selvstyret.
Kommuner har plikt til å konsultere, men det er ikke lagt føringer for hvordan konsultasjonene skal gjennomføres. Plikten til å konsultere er en del av kommunedirektørens ansvar. Plikten til å konsultere er en del av den saksutredningen som skal ligge til grunn for et vedtak.
Veileder for kommuner og fylkeskommuner
Kommunal- og distriktsdepartementet har laget en veileder som kan være et nyttig hjelpemiddel for kommuner og fylkeskommuner.
Veilederen omtaler blant annet:
- Hva konsultasjoner er
- Når konsultasjoner skal starte
- Hven som skal konsultere
- Hvem som skal bli konsultert
- I hvilke saker det er aktuelt å konsultere
- Hva skjer hvis konsultasjonsreglene ikke er fulgt