Reformen «Leve hele livet» skal bidra til at eldre kan mestre livet lenger og ha trygghet for at de får god hjelp når de har behov for det. Kvalitetsreformen for de eldre skal handle om fellesskap, aktivitet, mat og helsehjelp.
Målet med reformen skal være flere gode leveår der den aldrende befolkningen beholder god helse lenger og i større grad mestrer eget liv.
Aldersvennlige samfunn
Eldre skal kunne leve gode liv, uavhengig av helseproblemer og helsetilstand. Reformen er særlig rettet mot helse- og omsorgssektoren, men alle sektorer må bidra for å skape aldersvennlige samfunn.
Statsforvalteren har en sentral rolle i å koordinere reformarbeidet. Statsforvalteren skal blant annet gi alle kommuner tilbud om dialogmøter og sørge for at alle kommuner blir invitert til å delta i læringsnettverk. Statsforvalterne er en del av det regionale støtteapparatet, der også KS og Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester er med. Leve hele livet handler om en rekke tiltak, noen er store og omfattende, andre er mindre grep som likevel kan gjøre store forskjeller. Besøk gjerne nettsidene til flere av statsforvalterne, for å se hva som skjer.
Regionalt støtteapparat Oslo og Viken
Det regionale støtteapparatet består av KS regionalt, representant fra byrådsavdeling for eldre, helse- og innbyggertjenester Oslo kommune som ivaretar KS sine oppgaver på vegne av Oslo kommune, ledere av Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i vårt område, representant fra Senter for omsorgsforskning og Statsforvalteren.
Vi har ansvar for spredning og implementering av Meld. St 15(2017-2018), Leve hele livet – En kvalitetsreform for eldre og skal koordinere det regionale støtteapparatet for reformperioden.
Oppgavene til det regionale støtteapparatet
- Mobilisere og engasjere alle kommunene i sitt fylke
- Spre kunnskap om reformen - innhold og virkemidler
- Gi tilbud om støtte og veiledning til utvikling, iverksetting og evaluering av lokalt planarbeid
- Invitere til nettverksarbeid og erfaringsdeling mellom kommunene
På grunn av pandemisituasjonen er arbeidet med Leve hele livet forsinket i forhold til opprinnelig plan. I tillegg er det slik at kommunene i ulik grad har hatt/har kapasitet til å jobbe med reformen både i 2020 og 2021, noe som gjør at det er stor variasjon mellom kommuner på hvor langt de har kommet i arbeidet med reformen. Det betyr at det regionale støtteapparatet vil i 2021 legge til rette for støtte til kommuner i sluttføring av Fase 2 (planfasen) i reformen, bistå i overgangen til Fase 3 (gjennomføringsfasen), og støtte kommunene som er i Fase 3. Se hele gjennomføringsplanen i lenken til høyre.
Statsforvalteren skal følge opp kommunene slik at de senest innen utgangen av året har satt reformen på dagsorden og utarbeidet planer for hvordan reformen skal gjennomføres lokalt. Statsforvalteren skal videreføre samarbeidet med KS og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT), samt samarbeide med fylkeskommunene, regionale fagmiljø, fylkeseldreråd og aktuelle organisasjoner om videre gjennomføring i tråd med fasene i reformen.