Kunngjøring av tillatelse etter forurensningsloven til Østlandsjord AS i Bærum kommune

Statsforvalteren i Oslo og Viken har i vedtak av 18.09.2023 ferdigbehandlet søknad fra Østlandjord AS, hvor det søkes om tillatelse etter forurensningsloven til drift av avfallsanlegg for næringsavfall i Bærum kommune. Statsforvalteren gir tillatelse til omsøkt tiltak på fastsatte vilkår.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 19.09.2023

Statsforvalteren i Oslo og Viken har 29.8.2017 mottatt søknad fra Østlandsjord AS om tillatelse til drift av et avfallsanlegg for jord- og steinmasser, asfalt og hageavfall ved Isiveien 76 (deler av gbnr. 71/42) i Bærum kommune.

Østlandsjord AS (heretter Østlandsjord) driver i dag et anlegg for jordproduksjon og knusing av stein på Isi i Bærum kommune. Anlegget har vært i drift siden slutten av 1990-tallet og knusing av stein startet i 2014. Området hvor bedriften drifter er regulert til «kommunalteknisk virksomhet». I planbestemmelsene er det angitt at «Innenfor området tillates bygg og anlegg knyttet til avfallshåndtering, gjenvinning samt etablering av anlegg for deponigass». Bærum kommune konkluderte i 2020 at pukkverksdrift var i strid med reguleringsplanen for Isi Miljøpark.

Statsforvalteren valgte derfor å avslå hele søknaden til Østlandsjord samme året, med begrunnelse i at pukkverksdrift var i strid med plan. Vi ba bedriften om å sende inn en ny søknad for aktivitetene som var i tråd med plan. Bedriften klagde på avslaget, men vi opprettholdt vårt vedtak og sendte klagen til Miljødirektoratet for endelig behandling. Miljødirektoratet fattet vedtak i klagesaken den 19.05.2021, hvor de opphevde vårt vedtak om avslag, og bad oss om å vurdere saken på nytt. Direktoratet vurderte at pukkverksdrift er en form for virksomhet som faller inn under naturlig språklig forståelse av ordlyden i reguleringsplanen. Østlandsjord sendte inn en oppdatert søknad 06.12.2022.

Kapittel 30 i forurensningsforskriften regulerer knuseverk og siktestasjoner som produserer pukk, grus, sand og singel. I utgangspunktet trenger ikke en tiltakshaver en særskilt tillatelse etter forurensningsloven for pukkverksdrift, så lenge kravene i kapittelet blir fulgt. § 30-2 åpner likevel for at forurensningsmyndigheten kan regulere virksomheten gjennom en tillatelse dersom særlige forhold eksisterer. Slike forhold kan være særlig støyende virksomhet/nærhet til nabo, annen virksomhet på samme område som pukkverksdriften, hensynet til en spesielt sårbar naturtype eller naturområde, hensynet til en spesielt sårbar resipient, mottak og håndtering av returmasser eller forekomst av faste jevnlige unntak for den vanlige driften. Pukkverksdriften ved Østlandsjord oppfyller flere av disse forholdene. Blant annet opplever naboene mye støv og støy fra driften og anlegget ligger nært et naturreservat. Statsforvalteren så derfor behov for å regulere pukkverksdriften sammen med de øvrige aktivitetene på anlegget i en særskilt tillatelse etter forurensningsloven.

Den omsøkte virksomheten som nå har fått tillatelse skal utføre følgende aktiviteter:

  • mottak, mellomlagring og knusing av asfalt
  • mottak, kverning og kompostering av hage- og parkavfall
  • mottak, knusing, sikting og harping av ikke-forurensede jord- og steinmasser (pukkproduksjon)

Østlandsjord er lokalisert på Isi Miljøpark, et område med flere både private og kommunale avfallsvirksomheter. Området rundt Isi Miljøpark er derimot av stor biologisk betydning, blant annet Djupdalen og Kjaglidalen naturreservat, Isielva og Isibekken. Statsforvalteren har satt krav om avbøtende tiltak for å ivareta vannmiljø og biologisk mangfold. Dette inkluderer blant annet krav om:

  • at det ikke er utslipp til Isibekken
  • at utslipp til Isielva skal overholde utslippsgrenser
  • grense for mengde nedfallsstøv ved nærmeste nabo
  • tiltak for å redusere støvutslipp
  • støygrenser
  • tiltak for å forhindre spredning av fremmede arter og organismer
  • utslippskontroll
  • miljøovervåkning
  • årlig rapportering av miljødata og eventuelle avvik til Statsforvalteren

Tillatelsen med vilkår er gitt i medhold av forurensningsloven § 11 jamfør § 16. Vi viser til vedtaksbrevet for detaljerte vurdering av forurensningsfare, og til tillatelsen for vilkår for drift av anlegget. Vedtaksbrevet og tillatelsen med vilkår er tilgjengelig i menyen til høyre.

I henhold til forurensningsforskriften § 36-18 og forvaltningsloven § 27 kunngjøres vedtaket om tillatelse.

Klageadgang

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jf. forvaltningsloven § § 28 og 29. Klagefristen er 10.10.2023.

En eventuell klage skal fremsettes for Statsforvalteren i Oslo og Viken. Klagen skal angi hva det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Klagen bør begrunnes, og andre opplysninger av betydning for saken bør nevnes, jf. forvaltningsloven § 32. En eventuell klage skal gis skriftlig og sendes per e-post til sfovpost@statsforvalteren.no, eventuelt post til postboks 325, 1502 Moss. Vi ber om at eventuelle klager merkes med referanse 2019/44922.