For -innen 2030 skal Norge bli en matnasjon hvor mat "…[er] en kilde til matglede, stolthet, god helse og fellesskap i hele befolkningen, og er et synlig element i turistlandet Norge..."
Trønderske bedrifter på Internationale Grüne Woche 2020
Internationale Grüne Woche 2020 er i gang fra 18.januar. Også i år har trønderske bedrifter fått anledningen til å delta, denne gangen som en del av Fjell-Norge sin stand.
Fra Trøndelag stiller 5 bedrifter fra Oppdal – Smak av fjell. Det er med stolthet bedriftene står her på en vakker stand som representerer de beste verdiene Norge står for.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Norges deltagelse på Grüne Woche (IGW) i Berlin inngår som en del av omdømmebyggingen for å synligjøre Norge som en anerkjent mat- og reiselivsnajon, med tydelig lokal og regional identitet.
For bedriftene som deltar er IGW er en viktig utviklings-, profilerings- og nettverksarena. Her møter de både et tysk og internasjonalt publikum som vil bli kjent med norske, og trønderske mattradisjoner og produkter.
Mange oppsøker den norske standen for å få en spesiell matopplevelse. Andre besøkende benytter anledningen til å få reisetips og bli bedre kjent med Norge. I dette arbeidet gjør bedrifter fra vårt fylke viktig arbeid for også Trøndelag. I tillegg får bedriftene får virkelig erfaring i praksis med vertskap mot et utenlands publikum.
Rekrutteringsutfordringer
Landbruksminsteren hadde rekruttering til matfagene som hovedtema da næringsdelegasjon hadde møte i forkant av IGW. Nå i 2020 er det stor mangel på faglærte kokker på landsbasis Frafall og redusert søkning til alle typer matfag viser at ungdommen ikke finner disse yrkene attraktive nok. Her må mange steiner snus for å endre denne trenden