Utlendingsforskriften §§ 8-8 og 8-8 a

Det er vedtatt endringer i utlendingsforskriften § 8-8 og ny § 8-8 a. Bestemmelsene trer i kraft 1. februar 2018.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 16.02.2018

Informasjon om behandling av sakene

Fylkesmannen og representantene kan lese oppdatertinformasjon på Utlendingsdirektoratets hjemmesider. Den 22. januar 2018 publiserte direktoratet opplysninger om hvilke saker som kan tas til behandling etter ny forskriftsbestemmelse. Trykk her for å komme til artikkelen.

UDI har oppdatert sine hjemmesider og har lagt ut informasjon vedrørende hvordan en søker. Trykk her for å lese UDIs informasjon.

Fylkesmannen vil sende ut ny informasjon og svar på spørsmål vi mottar. Per 12.02.2018 har vi ikke mottatt mer informasjon eller spørsmål.

Hvem omfattes av § 8-8 a

Personer som kan søke om en ny behandling av sin sak må fylle følgende kumulative kriterier:

  • fikk svar på sin søknad om beskyttelse ved et vedtak i perioden 1. oktober 2016 og 1. februar 2018.
  • har fått en tidsbegrenset oppholdstillatelse fram til fylte 18 år og
  • er henvist til internflukt i hjemlandet

Hvilke saker faller utenfor?

  • saker hvor vedkommende har fått tidsbegrenset oppholdstillatelse før 1. oktober 2016
  • saker som behandles etter 1. februar 2018 vil bli behandlet etter den endrede forskriftsbestemmelsen i § 8-8 og omfattes ikke av ny § 8-8 a.
  • personer som har fått andre begrensninger i oppholdstillatelsen eller har fått avslag omfattes ikke av § 8-8 a.

Hva må personen foreta seg for å få saken behandlet pånytt?

Følgende er viktig for de som omfattes av ny § 8-8 a:

  • En må søkefor å få saken behandlet pånytt.
  • Søknaden kan leveres fra 1. februar 2018 og 90 dager frem i tid.
  • Det kan søkes både fra Norge og fra utlandet.

UDI vil legge ut informasjon om søknadsprosedyre på sine hjemmesider den 1. februar 2018.

Reise til Norge

Hvis det er behov for å ha en samtale med personen for å sikre at saken er tilstrekkelig opplyst, kan utlendingsforvaltningen beslutte å hente vedkommende tilbake til Norge. De vil da dekke reiseutgiftene.

Vedkommende skal ikke reise til Norge mens saken er under behandling. Dersom det foreligger spesielle grunner til at personen bør reise til Norge, skal han eller hun ta kontakt med UDI for å avklare situasjonen.

Rett til representant og fylkesmannens saksbehandling

I instruks G-03/2018 Ikrafttredelse av endringer i utlendingsforskriften § 8-8 og 8-8 a (oppholdstillatelse til enslige, mindreårige asylsøkere) side 10 har departementet lagt til grunn at det kun er personer som er mindreårig ved søknadstidspunktet og som oppholder seg i Norge som har rett på representant.

Det er kun personer som er under 18 år og som oppholder seg i Norge som har rett på representant, jf. utlendingsloven § 98 a.  

UDI opplyser at det er antatt at det er ca. 30 mindreårige som oppholder seg i Norge på kjent adresse som vil ha rett til å søke om fornyet behandling. Det er understreket at de er usikre på dette anslaget.

Personer registrert forsvunnet

UDI har opplyst om at det er ca. 200 personer som får mulighet til å søke fornyet behandling. Av disse er halvparten registrert forsvunnet og det er antatt at ca. 50 personer fortsatt er mindreårig. UDI har imidlertid ikke gjennomgått alle sakene og vet derfor ikke om personene har rett til å søke om ny behandling av saken.

Hvis personen er registrert forsvunnet må vedkommende selv søke om fornyet behandling. Den mindreårige kan også selv kontakte fylkesmannen for å få oppnevnt en representant. Hvis en representant oppnevnes kan vedkommende søke om fornyelse sammen med den mindreårige.

Hvis vedkommende er registrert forsvunnet, oppholder seg i Norge og kontakter utlendingsmyndighetene, følges de vanlige melderutinene ved forsvinning. Det vil si at mottaket vil kontakte fylkesmannen for å melde fra om dette.

Saker som ikke er ferdig behandlet i førsteinstans og som er registrert forsvunnet, er under 18 år og oppholder seg på ukjent sted – forskriftens § 8-8

Hvis UDI gjenopptar saken (uten en søknad) for eksempel fordi saken har vært i bero i påvente av en avklaring fra departement skal oppnevnt representant ivareta den mindreåriges interesser på vanlig måte.

Hvis oppdraget er opphørt etter utlendingsloven § 98 g første ledd bokstav e, må UDI sende melding om behov for representant til fylkesmannen etter gjeldende rutiner. 

Fylkesmannen må på vanlig måte vurdere om vilkårene for rett til representant er til stede. Når det gjelder ukjent oppholdssted trekker vi frem følgende:

  • Hvis oppdraget er løpende må en vurdere om det er sannsynliggjort at det foreligger en opphørsgrunn. Slik fylkesmannen ville vært forpliktet til i alle saker hvor en enslig, mindreårig asylsøker er registrert forsvunnet.
  • Hvis oppdraget er avsluttet må en tilsvarende vurdere om det er sannsynlig at vedkommende er i Norge. En slik situasjon vil typisk oppstå dersom tidligere representant anmoder om at det skal oppnevnes en representant. 

Vi understreker at fylkesmannen ikke oppnevner representant dersom vilkårene for øvrig ikke er til stede.

Dersom en person omfattet av ny § 8-8 a, er registrert forsvunnet, er på ukjent oppholdssted og fortsatt er mindreårig

Etter vår vurdering vil fylkesmannen ikke kunne oppnevne en representant i et slikt tilfelle, da det ikke kan anses å være alminnelig sannsynlighetsovervekt for at personen oppholder seg i Norge. Eksempel: tidligere representant kontakter fylkesmannen og opplyser om at vedkommende er mindreårig, omfattes av ny § 8-8 a og ber om å bli oppnevnt som representant. Hvis det ikke foreligger opplysninger i saken som sannsynliggjør at vedkommende er i Norge, vil vilkårene i utlendingsloven § 98 a ikke være oppfylt.

Representanter og tidligere representanter kan ikke søke om fornyet behandling på vegne av en mindreårig, uten at vedkommende selv ønsker det. Det vises til at søknad om beskyttelse må anses å være et særlig personlig forhold.

Personer som er fylt 18 år etter egen oppgitt alder og personer som er vurdert myndig i vedtak av UDI eller UNE

Fylkesmannen må behandle disse sakene etter lovens ordlyd og i henhold til forvaltningsloven. 

Det betyr at som hovedregel vil tidligere representant ikke kunne opptre på vegne av personen som følge av at vedkommende er myndig og har full rettslig handleevne, dvs. rett til å foreta juridiske beslutninger alene. Vedkommende kan gi tidligere representant en fullmakt til å opptre på sine vegne, men dette vil da falle utenfor representantordningen og fylkesmannens kompetanse til å oppnevne en representant.

Du kan lese mer generelt om opphør av representantoppdrag på våre hjemmesider.

Personer som oppholder seg i utlandet og er mindreårig?

Departementet har lagt til grunn at disse personene ikke har rett til representant. De har, se instruksen, rett på advokat/fritt rettsråd.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus mener denne vurderingen ikke er åpenbar og har videreformidlet dette til Statens sivilrettsforvaltning og Justis- og beredskapsdepartementet.

Hvis vedkommende hentes tilbake til Norge under behandling av saken, vil den mindreårige ha rett på representant når en passerer landets grenser. Vi legger til grunn at vi vil motta melding om behov for representant på vanlig måte i slike tilfeller. Meldingen skal da etter gjeldende rutiner sendes til det fylkesmannsembete hvor den mindreårige har opphold, normalt der vedkommende tilbys mottaksplass.

Hvem har ansvaret for å underrette personer som omfattes av § 8-8 a

Fylkesmannen legger til grunn at dette er utlendingsmyndighetenes ansvar.

UDI opplyser at de ikke har mulighet til å ta ut strukturert data og identifisere alle personer som kan søke om fornyet behandling etter ny § 8-8 a. Som følge av dette vil UDI sende ut informasjon til alle kanaler. Herunder til mottaket, fylkesmannen, Utenriksdepartementet, advokater og til UDIs brukernettverk.

Rett på godtgjøring og utgiftsdekning

Vi har fått spørsmål om en representant vil ha rett på godtgjøring og utgiftsdekning, herunder timesgodtgjøring for utøvelse av vervet i disse sakene.

En oppnevnt representant skal på vanlig måte ivareta den mindreåriges interesser og skal gjøre det arbeidet som er nødvendig i den forbindelse. Det antas at prosedyrene i UDI blir noe ulik i enkeltsakene. Det legges til grunn at representanten skal ha kontakt med utlendingsmyndighetene, advokat og å delta ved en eventuell ny samtale med utlendingsmyndighetene, utlendingsloven § 98 d. Representanten utøver på vanlig måte partsrettigheter på vegne av og i samråd med den mindreårige. Herunder skal representanten sikre at vedkommende har forstått sine rettigheter og kan treffe en beslutning på bakgrunn av informasjonen. Representantens oppgaver unndrar ikke forvaltningens veiledning- og opplysningsplikt.

Fylkesmannen legger til grunn at utlendingsloven § 98 f og forskriftens §§ 17-34 og 17-35 kommer til anvendelse etter sin ordlyd.

Det betyr at dersom representanten er oppnevnt av fylkesmannen vil vedkommende har rett på godtgjøring og utgiftsdekning. For saker som omfattes av § 8-8 a er det truffet et vedtak som ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Det medfører at en skal anvende fast sats for perioden etter asylintervju, ofte omtalt som ventefasen.

Representanten vil kunne søke om timesgodtgjøring og faktisk utgiftsdekning.

Fylkesmannen vil også kunne vurdere om det skal gis timesgodtgjøring og faktisk utgiftsdekning ved et eventuelt nytt oppnevningsvedtak.

Vi legger til grunn at i de sakene hvor det gjennomføres en ny samtale så vil omfanget av oppdraget tilsi at det i alle fall for en periode innvilges timesgodtgjøring, da den faste satsen ikke vil gi rimelig dekning.

Hvis tidligere representant ikke er oppnevnt av fylkesmannen, understrekes det at eventuell bistand ved bruk av fullmakt ikke dekkes av representantordningen.

Annet

UDI har i e-post datert 22. januar 2018 opplyst om at de vil forsøke å tilby mottaksplass i transittmottak på Østlandet til personer som søker om fornyet behandling og er registrert forsvunnet.

Det understrekes at det unntaksvis kan være at personen blir tilbudt mottaksplass andre steder i landet.

Hovedårsaken er at logistikken ved behov for nytt intervju blir enklere og at en kan behandle søknadene så raskt som mulig.

UDI opplyser forøvrig i samme e-post og på sine hjemmesider at de vil oversende oppdatert og utfyllende informasjon til fylkesmannen

Spørsmål?

Hvis du har spørsmål om vårt arbeid vedrørende representantordningen, bes du sende en henvendelse til fmtlema@fylkesmannen.no

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.