14 ulike risikoer analysert
Sjansen for at det vil skje en atomulykke som vil påvirke Troms og Finnmark er svært liten. Derimot vil værmessige hendelser langt oftere skape utfordringer. Det viser den nye risiko- og sårbarhetsanalysen (ROS-analyse) for fylket.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
ROS-analysen er utarbeidet av Statsforvalteren i Troms og Finnmark sammen med en rekke beredskapsorganisasjoner i fylket, og beskriver til sammen 14 ulike hendelser.
I oversikten går det fram hvor stor sannsynligheten er for at noen av disse hendelsene inntreffer, og mulige konsekvenser er deretter beskrevet.
De beskrevne hendelsene er ikke internt rangert, men er vurdert individuelt ut fra sannsynlighet og mulige konsekvenser.
- Et samfunn fritt for farer og påkjenninger er ikke mulig. Men gjennom systematisk arbeid med risiko- og sårbarhetsanalyser kan vi minske faren for at uønskede hendelser skjer, og redusere konsekvensene av dem. Dette skal FylkesROS for Troms og Finnmark 2022-2025 være et bidrag til, sier beredskapsdirektør Ronny Schjelderup.
Han forklarer at samarbeid er et suksesskriterie for god beredskap, og utgangspunktet er at verken kommuner eller etater vil kunne håndtere noen av de 14 beskrevne scenariene alene.
- Bred involvering av beredskapsaktører fra hele fylket har derfor vært viktig for Statsforvalteren i denne revisjonen. Til sammen har 118 fagfolk fra 40 offentlige etater, kommuner, organisasjoner og bedrifter deltatt i analysearbeidet, forklarer han.
Ny kommisjon for totalberedskap
Statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker sier den nye risiko- og sårbarhetsanalysen for Troms og Finnmark tegner et aktuelt riss av de utfordringene som også den nye Totalberedskapskommisjonen skal arbeide med.
Aspaker er for øvrig oppnevnt som ett av medlemmene i denne kommisjonen.
- Erfaringene fra arbeidet med analysen i Troms og Finnmark er derfor høyst relevante når kommisjonen skal ta stilling til hvordan samfunnet best kan forebygge og håndtere hendelser som kan utgjøre en trussel mot samfunnssikkerheten, sier hun.
Det skal nå lages en oppfølgingsplan for Fylkesberedskapsrådet basert på FylkesROS 2022-2025.
Nedenfor finner du oversikt over de 14 utvalgte hendelsene som er analysert. I vedlegget kan du lese hele risiko- og sårbarhetsanalysen.
Hendelse |
Scenario |
Sann- synlighet |
Konsekvenser |
|||
Liv Helse |
Samfunns- stabilitet |
Natur- og kulturmiljø |
||||
1 |
Pandemi |
Pandemi forårsaket av mutert fugleinfluensa |
B Lav 0,1-1% årlig |
4 Store |
4 Store |
1 Svært små |
I analysen av pandemi er det valgt et scenario som er ulikt Covid-19, med lavere smittsomhet, høyere dødelighet og fokus på zoonoseaspektet. Mange av de erfaringene vi har gjort oss i 2019-2021 er tatt med i vurderingene av sårbarheten for en pandemi i Troms og Finnmark. |
||||||
2 |
Fjellskred |
Fjellskred fra Jettan og påfølgende flodbølge |
B Lav 0,1-1% årlig |
2 Små |
5 Svært store |
3 Middels |
I analysen av fjellskred med flodbølge er Jettan, et av de kjente fjellskredobjektene i Kåfjord kommune valgt som scenario. Analysen beskriver bla. samfunnskonsekvensene for de rammede kommunene og fylket som helhet, og identifiserte behov for avklaringer. |
||||||
3 |
Flom, overvann og jordskred |
Flom, jordskred og overvann etter ekstremregn i Tromsø |
C Middels 1-2% |
2-3 Små- Middels |
3 Middels |
2 Små |
I analysen av flom, overvann og jordskred er det valgt et scenario som rammer urbane strøk, og inneholder flere ulike konsekvenser av ekstremregn. Dette scenariet forventer vi, som følge av klimaendringene, økt hyppighet av i fremtiden. |
||||||
4 |
Kvikkleire- skred |
Kvikkleireskred mot bebyggelse og vei |
B Lav 0,1-1% årlig |
5 Svært store |
5 Svært store |
2 Små |
I analysen av kvikkleireskred er det valgt et scenario, der både lokalsamfunn og kritisk infrastruktur rammes. Analysen beskriver bla. konsekvensene for fylket som helhet og for befolkningen i lokalsamfunnet der kvikkleireskredet rammer. |
||||||
5 |
Snøskred |
Snøskred mot bebyggelse og veier i Nordkapp |
C Middels 1-2% |
3 Middels |
4 Store |
1 Svært små til ingen |
I analysen av snøskred er det valgt et scenario der snøskred rammer bebyggelse samtidig som uvær hindrer fremkommelighet. Analysen beskriver bla. utfordringene knyttet til krisehåndtering under slike forhold. |
||||||
6 |
Sperret vei |
Ekstremvær fører til stengte veier og isolerte lokalsamfunn |
E Svært høy >10% |
2-3 Små- Middels |
5 Svært store |
1 Svært små til ingen |
I analysen av sperret vei er det valgt et scenario som er velkjent i Troms og Finnmark, der ekstremvær er årsaken til sperrede veier og begrensninger i fly- og båttransport. Analysen beskriver sårbarheten for lokalsamfunnene som blir isolert. |
||||||
7 |
Langvarig strømbrudd |
Ekstremvær fører til langvarig strømbrudd i Troms og Finnmark |
D Høy 2-10% |
2-3 Små- Middels |
5 Svært store |
1 Svært små |
I analysen av langvarig strømbrudd er det valgt et scenario der store deler av fylket av rammes. Analysen beskriver konsekvensene av et langvarig strømbrudd i Troms og Finnmark vinterstid, der ekstremvær er utløsende årsak til strømbruddet. |
8
8 |
Ustabile ekom- tjenester |
Ustabile ekom-tjenester etter langvarig strømbrudd |
C Middels 1-2% |
2-3 Små- Middels |
4 Store |
1 Ingen |
I analysen av ustabile ekom-tjenester er det valgt et kjent scenario som bygger på forrige analyse, der ekstremvær forårsaker strømbrudd, som igjen utløser ustabile ekom-tjenester. Analysen beskriver samfunnets stadig større sårbarhet for tap av digitale tjenester og kommunikasjon |
||||||
9 |
Skipsulykke |
Cruiseskip grunnstøter utenfor Nordkapp |
B Lav 0,1-1% årlig |
4 Store |
4 Store |
5 Svært store |
I analysen av skipsulykke er det valgt et scenario der et cruiseskip grunnstøter. Analysen beskriver sårbarheten knyttet til redning og mottak av svært mange mennesker i tynt befolkede områder. Den beskriver også naturens sårbarhet for en oljekatastrofe langs kysten av Troms og Finnmark. |
||||||
10 |
Brann i tankanlegg |
Brann i tankanlegg og fartøy i større by |
C Middels 1-2% |
3-4 Middels - Store |
4 Store |
2 Små |
I analysen av brann i tankanlegg er det valgt et scenario der det begynner å brenne i et tankanlegg og et fartøy ved havna i en større by. Analysen beskriver sårbarheten og konsekvensene av en slik hendelse i et område med bebyggelse og trafikk. |
||||||
11 |
Atom- ulykker |
1: Luftbårent utslipp fra utlandet |
B Lav 0,1-1% |
1-3 Svært små- middels |
5 Svært. store |
5 Svært store |
2: Lokal hendelse med reaktordrevet fartøy |
B Lav 0,1-1% |
4-5 Store – svært store |
4 Store |
4 Store |
||
I analysen av atomulykker er det valgt ut to scenarioer som begge er relevante for fylket. Det ene beskriver et luftbårent utslipp fra anlegg i utlandet som kommer inn over fylket. Det andre beskriver en lokal hendelse med reaktordrevet fartøy. Analysen beskriver hvordan naturen og befolkningen i Troms og Finnmark kan bli rammes ved en atomulykke. |
||||||
12 |
Vold og terror |
Eksplosjon og voldshendelse på festival |
Ikke fastsatt |
4 Store |
3 Middels |
1 Svært små |
I analysen vold og terror er det valgt et scenario med eksplosjon og voldshendelse på en festival. Analysen beskriver sårbarheten og konsekvensene av en slik hendelse ved et arrangement i et tynt befolket område. |
||||||
13 |
Vold og terror |
Vold i nære relasjoner |
Ikke fastsatt |
Ikke fastsatt |
Ikke fastsatt |
Ikke fastsatt |
Analysen av vold i nære relasjoner er ulik de øvrige analysene, og er derfor ikke tallfestet. Dette scenarioet skal synliggjøre de akkumulerte effektene av vold i nære relasjoner, både på individene og samfunnet. |
||||||
14 |
Internasjonal hendelse |
Rask økning i ankomster an migranter over Storskog |
C Middels 1-2% |
2 Små |
3 Middels |
1 Ingen |
Analysen av rask økning i migrantankomster bygger på hendelsene i 2015, men antallet nyankomne er økt i dette scenarioet, og den inkluderer tiltak som er etablert etter 2015. Analysen beskriver utfordringene med å få til en rask økning i offentlige tjenester for å møte behovet på grensen og i mottakskommunen(e). |