Helsetjenester

Oppdatert 05.01.2024

Du har krav på å få nødvendig helsehjelp i kommunen der du bor, eller der du for tiden oppholder deg. Du har også krav på å få nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Statsforvalteren fører tilsyn med helsetjenesten og behandler klagesaker for å bidra til at du får tjenestene som du har krav på. 

Du kan klage på at du ikke får oppfylt rettighetene dine 

Du kan klage dersom du mener at du ikke får de helsetjenestene du har krav på, eller dersom du er uenig i helsetjenestens vurdering av ditt behandlingsbehov. For at den som har fattet det vedtaket du er uenig i, skal få anledning til å endre sitt standpunkt, skal du sende klagen dit. Dersom du ikke får medhold i klagen din, vil den bli sendt videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Statsforvalterens vedtak er endelig, og den aktuelle helsetjenesten vil måtte rette seg etter dette.

Du kan be Statsforvalteren vurdere om helsetjenesten har oppfylt sine plikter

Statsforvalteren vil også kunne ta stilling til om ansatte i helse- og omsorgstjenesten har brutt sine plikter slik at det har gått ut over deg. Dette kan dreie seg om de fleste plikter, blant annet manglende faglig forsvarlighet og brudd på taushetsplikten. Du ber om dette ved å sende et brev til Statsforvalteren. Ved særlig grove overtredelser vil Statsforvalteren sende saken videre til Statens helsetilsyn, som blant annet kan gi advarsel til helsepersonell eller fatte vedtak om tap av autorisasjon.

Det er viktig å understreke at Statsforvalterens vurdering i disse sakene ikke får direkte betydning for klagerens rettigheter. Selv om du har fått uforsvarlig behandling, har du ikke automatisk rett til erstatning eller ny behandling. I en av lenkene til høyre eller nedenfor finner du mer informasjon om hvordan du kan klage på helse- og omsorgstjenester.  

Vis mer


Publisert 06.06.2017

Rett til helsetjenester i hjemmet

Helsetilsynet har laget informasjonsvideo om rett til helsetjenester i hjemmet.


Publisert 26.05.2017

Fastlegen er pasientens viktigste rådgiver ved valg av behandlingssted

I samarbeid med pasienten kan legen undersøke ventetider, og finne det beste alternativet for pasienten allerede før henvisningen sendes.


Publisert 02.05.2017

Invitasjon til læringsnettverk i brukermedvirkning

Læringsnettverket skal bidra til god kommunikasjon og trygg innkomst- og utskrivning i sykehus og sykehjem.


Publisert 23.02.2017

Tidlig innsats mot ungt utenforskap

Helsedirektøren sier i sin årstale at for mange barn og unge går glipp av tilstrekkelig utdanning og kommer seg ikke inn i arbeid og samfunnsdeltagelse.


Publisert 16.02.2017

Etikkråd i kommunehelsetjenesten?

Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo inviterer landets kommuner til seminar om etikkomiteer og etikkråd.


Publisert 15.02.2017

Tilsyn med ambulansetjenesten ved Sørlandet sykehus

Tilsynet avdekket at tjenesten ikke hadde tilstrekkelige systemer for å sikre nødvendig kompetanse hos den enkelte ambulansearbeider. Klinikken har tatt utfordringen, og avvikene er nå lukket. 


Publisert 02.02.2017

Veileder om pårørende i helse og omsorgstjenesten

​Helsedirektoratets nye veileder beskriver pårørendes rettigheter, helse- og omsorgstjenestens plikter og gir anbefalinger om god praksis.


Publisert 01.02.2017

Kompetanseløft 2020 - nasjonal leiarutdanning for primærhelsetenesta

Helsedirektoratet har i samarbeid med KS gitt Handelshøyskolen BI i oppdrag å tilby utdanning i leiarkunnskap og innovasjon for helse- og omsorgstenesta i kommunane og tannhelsetenesta i fylkeskommunane.


Publisert 26.01.2017

Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering

Planen skal bidra til at kommunene settes i stand til å gi et godt rehabiliteringstilbud til innbyggerne.


Publisert 28.10.2016

Nasjonal dugnad for økt kunnskap om hjerneslag

Overordnet mål for kampanjen er at flere får behandling i tide og overlever med god livskvalitet.