Økonomisk sosialhjelp

Oppdatert 29.12.2023

Den som ikkje greier å forsørgje seg sjølv, kan søkje om sosialhjelp. Hjelpa kan ytast som bidrag, lån eller garanti for lån. Økonomisk sosialhjelp skal først og fremst vere ei mellombels yting, og meininga er at den som søkjer hjelp, skal bli i stand til å hjelpe seg sjølv etter kvart. Søknader om sosialhjelp skal sendast til Nav-kontoret i kommunen.

Økonomisk sosialhjelp er ei mellombels støtte som skal dekkje nødvendige utgifter til å leve og bu. Før du kan få sosialhjelp må du utnytte moglegheitene dine til å forsørgje deg sjølv. Det kan til dømes vere arbeid, andre inntekter eller eigne midlar. Dersom du treng hjelp til å finne ut kva moglegheiter du har, kan du kontakte Nav for å få råd og rettleiing. 

Hovudansvaret for sosialtenesta ligg i kommunane, og det er Nav-kontora som tek hand om kommunens oppgåver på dette området. Det er rettleiande retningslinjer for kor mykje stønad kvar enkelt kan få tildelt, men kommunane har rett og plikt til å bruke skjønn og vurdere kvar sak for seg.

Dei rettleiande retningslinjene omfattar utgifter til heilt grunnleggjande behov, som mat, klede, kommunikasjon, hushaldsartiklar og hygiene med meir, og tek vidare omsyn til andre sider av dagleglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bustad, straum og oppvarming, bustad- og innbuforsikring og innbu og utstyr inngår i livsopphaldet, men er ikkje inkludert ved fastsetjing av dei rettleiande retningslinjene, då dette er utgifter som varierer mykje. Nav skal ikkje ta omsyn til om familien har barnetrygd når dei vurderer søknader frå familiar med barn.

Du kan klage

Dersom du søkjer om sosialhjelp og får avslag frå Nav, kan du klage på vedtaket. Dersom Nav er samd i klagen din, vil dei endre avgjerda og ta kontakt med deg for å gi deg hjelpa du har rett på. Dersom Nav er usamd i klagen din, sender Nav klagen din vidare til Statsforvaltaren. Statsforvaltaren behandlar klagen og svarer deg med eit brev.

Statsforvaltaren har også eit tilsynsansvar som gir rett og plikt til å føre tilsyn med om kommunen oppfyller pliktene sine etter kapittel 4 i lov om sosiale tenester i Nav. Kapittel 4 regulerer dei individuelle tenestene i lova, blant anna økonomisk stønad.

Gjeldsrådgiving

Kommunen skal tilby innbyggjarane sine økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving i tråd med lov om sosiale tenester. Denne rådgivingstenesta er som regel eit tilbod ved det lokale Nav-kontoret. Statsforvaltarens oppgåver er retta mot kommunane og omfattar blant anna å gi opplærings- og kurstilbod til dei tilsette som jobbar med dette i kommunen.

Vis meir


Publisert 18.01.2021

Informasjonsskriv nr 3/2021 - refusjon

Informasjonsskrivet gir informasjon om hvordan vedtak om refusjon skal fattes, og hva Nav-kontoret skal gjøre når brukere klager på vedtak om refusjon i ytelser fra folketrygden m.m. jf. § 26.  


Publisert 09.11.2020

Hva skal Nav-kontoret gjøre hvis de delvis endrer eget vedtak etter en klage?

Når Nav-kontoret får en klage på et vedtak om sosiale tjenester, for eksempel økonomisk stønad, kan de opprettholde, oppheve eller endre avgjørelsen sin. Hvis de opprettholder avgjørelsen sin, skal de sende saken til Fylkesmannen for klagebehandling. Hva skal de gjøre hvis de bare endrer deler av avgjørelsen sin?


Publisert 15.10.2020

Presisering om reglene for refusjon i etterbetalte trygdeytelser

Avklaring om periodisering av utbetalt stønad og hjelp i en nødsituasjon i forbindelse med refusjon, jf. Sosialtjenesteloven § 26


Publisert 06.03.2020

Informasjonsskriv nr 1/2020

Statistikker for 2019 - Klagesaker og enkeltvedtak Nav


Publisert 22.07.2019

Fylkesmannen er ikke klageinstans for avtaler om frivillig offentlig forvaltning

Når kommunen eller Nav-kontoret inngår avtale om frivillig offentlig forvaltning skjer dette innenfor det privatrettslige området, ettersom de ikke har plikt til å tilby slike tjenester.


Publisert 17.06.2019

Informasjonsskriv nr 7/2019

Ansvar for å fatte vedtak etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.


Publisert 12.04.2019

Informasjonsskriv nr 6/2019 - flytting i integreringstilskuddsperioden

Flyktninger og personer som har fått opphold på humanitært grunnlag og som flytter i integreringstilskuddsperioden og søker økonomisk stønad i ny kommune.


Publisert 01.04.2019

Informasjonsskriv nr 5/2019

Egenvurdering knyttet til tilgjengelighet.


Publisert 19.02.2019

Informasjonsskriv nr 4/2019

Om vedtak og behandling av klagesaker etter sosialtjenesteloven § 26 om refusjon.


Publisert 14.02.2019

Informasjonsskriv 3/2019

Oversendelse av klagesaker etter sosialtjenesteloven